• Echografie

• Echografie fysiotherapie

Starten met een goede diagnose is belangrijk voor een effectieve behandeling. Echografie fysiotherapie helpt zichtbaar te maken waar het probleem precies zit. Door dit na een paar weken te herhalen, kun je ook duidelijk het resultaat zien van je behandeling. En dat motiveert jou weer om je oefeningen en behandelingen vol te houden.

Voor welke klachten is echografie geschikt?

Echografie fysiotherapie is met name geschikt bij klachten van diverse gewrichten. Vooral de schouder, elleboog, pols, knie, enkel en voet. De methode is niet of minder geschikt bij fracturen en wervelkolomaandoeningen. Verschillende klachten kunnen we zichtbaar maken:

• Spierscheuringen; bvb een zweepslag
    • Slijmbeursontstekingen; bvb schouder of heup
    • Peesontstekingen; bvb tenniselleboog, jumpersknee
    • Bandenletsels; bvb enkelbandruptuur

Voordelen echografie fysiotherapie

• Eenvoudig, snel en veilig
    • Scherpere diagnose van de klacht
    • -> dus beter behandelplan
    • Effect van de therapie meten
    • -> dus beter behandelplan én meer motivatie voor jou

Hoe werkt echografie?

Bij echografie fysiotherapie maken we echo's van je spieren, pezen, banden of gewrichten. Het echo-apparaat werkt met geluidsgolven die je zelf niet kunt horen. De golven die je lichaam terugkaatst worden vertaald naar een beeld op het scherm. Dat helpt ons te zien waarom bewegingen voor jou beperkt of pijnlijk zijn. Bijvoorbeeld door een inklemming, weefselschade of verminderde belastbaarheid.

Voor de echografie fysiotherapie mag je gaan zitten op een stoel of behandelbank. Je krijgt een doorzichtige gel op de huid, en dan scannen we het gebied dat we willen onderzoeken. Eventueel maken we een echo terwijl je een beweging maakt. Dan zien we goed wat je pezen en gewrichten doen. Soms kan je bij een gevoelig gebied een lichte pijn voelen, maar meestal voel je er verder niets van. Als de echo klaar is, hoor je van ons direct het resultaat. Zo weet je meteen waar je aan toe bent.